Klubbkonkurranser

Klubb-konkurranser 2024

Arrangeres vanligvis en gang i måneden.

Innleveringsfrist

15. august

Makro

15. september

Arbeid

15. oktober

Egg

15. november

Tåke

15. desember

Føtter

Bilde leveres via nsff.no.

Hver fotograf kan levere inntil 2 bilder i hver konkurranse.

Logg innpå din side og finn konkurransen der.

Juryering av konkurranser

I høst gjør vi en endring av måten vi juryerer for andre klubber. Dette har tatt svært mye tid på møtene og vi etablerer nå ei gruppe av interesserte medlemmer som kan plukkes ut til å være jury.

De som er jury vil da få tilgang til bildene og gir sine poeng ut i fra hva vedkommende mener. Det skal også gis kommentarer som grunngir poengene.

Vi kommer tilbake med nærmere opplysninger.

Hvordan legge inn bilde i vår klubbkonkurranse på NSFF

Hvordan juryere kurranser i NSFF sitt system.

NB! Husk at ved intern juryering skal eget bilde ha 10 poeng.

Tips til makrofoto

Stå opp tidlig

Morgenlyset gir flott belysning for makrofotografering. Små dyr, sommerfugler og blomster er mindre aktive tidlig på morgenen, og morgendugg kan gi fantastisk fargespill.

Bruk et stativ

Makrobilder krever stabilitet. Et stativ hjelper deg med å unngå uskarpe bilder, spesielt når du fotograferer med lange lukkertider.

Gå ned til samme nivå som motivet

Bøy deg ned eller legg deg på bakken for å komme tett på motivet. Dette gir en mer engasjerende vinkel.

Ta deg tid til å studere og lære

Makrofotografering handler om å se de små detaljene. Utforsk ulike motiver og lær av resultatene.

Utstyr for makrofotografering

Et makroobjektiv er ideelt, men du kan også bruke nærlinser, mellomringer eller makrofiltre.

Komponer med bakgrunn og forgrunn

Vær bevisst på hva som er i bakgrunnen og forgrunnen av bildet ditt. En god komposisjon kan løfte hele bildet.

Velg riktige innstillinger

Bruk en liten blenderåpning (stor f-verdi) for å øke dybdeskarpheten. Juster ISO-verdien etter lysforholdene.

Stabiliser motivet

Insekter og blomster beveger seg ofte. Frys dem midlertidig ved å plassere dem i fryseren i noen minutter før fotografering.

Fotografer etter regn

Vanndråper gir flotte detaljer. Hvis det ikke har regnet, kan du lage dine egne dråper med en vannsprut.